Kommissionen starter en informationskampagne om CE-mærket.
Logoet skal skabe fri bevægelighed for varer og beskytte forbrugerne.
CE-mærket på en vare (eller på emballagen) viser, at den opfylder EU's normer for sikkerhed, sundhed og miljøbeskyttelse, uanset om den er fremstillet i Europa eller ej.
Mærket har allerede eksisteret i over 15 år, men de fleste almindelige mennesker aner ikke, hvad "EU-overensstemmelse" betyder. Mange tror, at mærket viser, at varen er lavet i Europa.
Informationskampagnen er også rettet mod erhvervslivet. Mærket giver ikke kun forbrugerne større sikkerhed, men blev også indført for at styrke varers frie bevægelighed på EU's indre marked.
CE-mærket skaber tillid og fungerer som et pas for varer, så de kan bevæge sig frit i hele EØS (dvs. EU plus Island, Liechtenstein og Norge). Der er ikke mere papir, der skal nusses rundt med, når man vil importere en vare til EU eller eksportere den til et andet EU-land. Både alt det administrative og omkostningerne begrænses, men det går ikke ud over det høje sikkerhedniveau.
Ved at sætte CE-mærket på en vare, påtager producenten, importøren og distributøren sig hele ansvaret for, at den opfylder gældende lovgivning i EU. Logoet er obligatorisk for markedsføring af visse varer i EU. Det gælder f.eks. computere, legetøj, elartikler, husholdningsapparater og medicinsk udstyr, der tilsammen tegner sig for over 30 % af industriproduktionen.
Kilde: EU kommissionen
sof