Ældreplejen kommer under voldsomt pres, når op mod en tredjedel af medarbejderne i løbet af de næste ti år går på pension. En ny kampagne skal derfor tiltrække flere unge sosu-elever. Det handler om at sikre en god velfærd i fremtiden.

|
”Lidt klogere pÃ¥ virkeligheden” er mottoet i den nye rekrutteringskampagne, der starter i morgen, onsdag den 21. april. Her gÃ¥r elever fra landets social- og sundhedsskoler pÃ¥ gaden for at fortælle andre unge om deres fag. Samtidig danner Kultorvet i København rammen for lanceringen af en musikvideo, der i musik og billeder hylder social- og sundhedspersonalet. ”Det handler om at fortælle andre unge om, at sosu-uddannelsen giver flere muligheder, end de fleste tror. Der er nemlig hÃ¥rdt brug for dygtige og seje mænd og kvinder med lyst til at tage en uddannelse til sosu-hjælper og sosu-assistent. Mange sosu-medarbejdere gÃ¥r pÃ¥ pension i løbet af de kommende Ã¥r, og ikke mindst derfor, er det nødvendigt, at vi ogsÃ¥ i fremtiden kan sikre en høj kvalitet i en af velfærdsstatens vigtigste opgaver,” siger Erik Nielsen, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg.
Målet med kampagnen er at gøre flere unge interesseret i at uddanne sig til social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent. Kampagnen skal samtidig gøre unge opmærksom på de mange jobmuligheder og faglige udfordringer, som følger med uddannelserne, der også kan bruges som springbræt til andre uddannelser i social- og sundhedssektoren.
”Det er helt afgørende for vores velfærdssamfund, at vi allerede nu sætter ind med en indsats overfor de unge og fÃ¥r gjort dem interesseret i fagene i social- og sundhedssektoren. Og vi tror, at de unge, der allerede er i gang med uddannelserne, er de bedste til at fortælle andre unge om, hvorfor social- og sundhedsuddannelserne gør en ”lidt klogere pÃ¥ virkeligheden”, siger Nanna Højlund, forbundssekretær og uddannelsesansvarlig i FOA.
Det er KL og FOA, der er gået sammen om kampagnen, der skal trække flere unge til sosu- uddannelsen. Kampagnen er et led i en større indsats for at få flere til at vælge uddannelser rettet mod den offentlige sektor.
Rekrutteringskampagnen skydes i gang i morgen, onsdag den 21. april med events over hele landet. Musikvideoen med ”The Sosu’s” bliver vist kl. 14 pÃ¥ Kultorvet i København.
Læs mere om kampagnen og uddannelserne til social- og sundhedshjælper og assistent på
www.godtjob.dk
Kilde: Norddjurs Kommune
sof