Syv lande mere støtter EU's kampagne om at udstyre nye biler med en anordning, der automatisk tilkalder hjælp, når der sker en ulykke.
 (Foto: EU)
|
Sammen med Danmark har Belgien, Bulgarien, Luxembourg, Malta, Polen og Rumænien nu også underskrevet en frivillig aftale med Kommissionen om at indføre alarmsystemet eCall.
Dermed har 25 europæiske lande givet systemet grønt lys. Island, Norge og Schweiz, som ikke er med i EU, er blandt dem. De europæiske bilproducenter og mobilselskaber har allerede sagt god for systemet. Så endnu en betingelse for en generel indførelse er opfyldt.
På trods af den voksende opbakning er eCall ikke oppe og køre i noget EU-land endnu - fem år efter lanceringen af kampagnen. Kommissionen har forsøgt at overtale de nationale myndigheder til at indføre eCall meget hurtigere, men nogle lande er betænkelige over prisen (ca. 100 euro - 750 kroner - pr. bil). Andre har været lovligt længe om at opgradere deres alarmcentraler og uddanne redningsfolk til at modtage opkaldene.
Når eCall-anordningen registrerer et sammenstød, ringer den automatisk til det europæiske alarmnummer 112 og viser redningsfolkene , hvor bilen er. Du kan også ringe op ved at trykke på en knap.
I begge tilfælde skabes der en samtaleforbindelse mellem bilen og alarmcentralen ud over den automatiske dataforbindelse. På den måde kan chaufføren og de passagerer, der er i stand til at besvare spørgsmål, give flere oplysninger om ulykken.
Hvis systemet indføres i hele Europa, vil vi kunne redde omkring 2 500 liv hvert år og mindske alvorlige kvæstelser med mindst 15 %. 39 000 mennesker blev dræbt i trafikken i Europa i 2008, viser den seneste opgørelse.
Initiativet gælder kun nye biler - EU vil ikke kræve eCall eftermonteret i ældre biler.
I de sidste tre år har EU givet 160 millioner euro (1,2 milliarder kroner) til forskning i it-styret sikkerhed og service i transportsektoren.
Kilde: EU-kommissionen
sof