Ny virksomhedsundersøgelse viser bred tilfredshed med Jobcenter Syddjurs rådgivning og service. Men jobcentret kan få endnu flere virksomheder på kundelisten ved at øge kendskabet til serviceydelser og værktøjer som bl.a. job- og CV-databasen, jobnet.dk.
45 virksomheder fra et bredt udsnit af brancher og med forskellig størrelse har deltaget i undersøgelsen af deres samarbejde med Jobcenter Syddjurs. Undersøgelsen er gennemført for jobcentret af analyse- og konsulentvirksomheden Raabo Kommunikation via interviews med relevante ledere i virksomhederne i starten af 2010.
Hovedkonklusionen er, at de virksomheder, der benytter jobcenterets ydelser, er tilfredse med det konkrete samarbejde om f.eks. virksomhedspraktik, løntilskudsjob og rådgivning om og forebyggelse af langvarigt sygefravær.
Samtidig viser undersøgelsen, at mange virksomheder ikke kender bredden i jobcentrets tilbud – og derfor begrænser samarbejdet sig ofte til konkrete personsager pÃ¥ jobcentrets initiativ. Mange virksomheder er f.eks. ikke klar over, at de kan fÃ¥ vejledning i at rekruttere via job- og CV-databasen jobnet.dk.
Konsekvensen er, at virksomhederne i Syddjurs ikke får fuldt udbytte af den service, som jobcentret reelt tilbyder.
Bredere samarbejde med virksomhederne
Jobcenter Syddjurs noterer med glæde, at virksomhederne er tilfredse med samarbejdet efter at Jobcenter Syddjurs har fungeret i tre år. Men jobcentret har samtidig fokus på, at der er betydelige udviklingsmuligheder efter, at man for første gang systematisk har bedt virksomhederne om deres bedømmelse og synspunkter:
”Undersøgelsen bekræfter, at vi skal blive bedre til at udvide samarbejdet med den enkelte virksomhed til nye omrÃ¥der f.eks. jobnet.dk. Derfor arbejder vi pÃ¥ at styrke vores kommunikation med virksomhederne og give den enkelte jobkonsulent mulighed for at rÃ¥dgive lidt bredere,” siger Lars Bundgaard, afdelingsleder i Jobcenter Syddjurs.
Kundepotentiale i de mindre virksomheder
Christian Fiil, der sidste efterår tiltrådte som erhvervskonsulent for Syddjurs Udviklingspark, har besøgt et stort antal virksomheder i kommunen. På det grundlag mener han, at Jobcenter Syddjurs sagtens kan øge kundegrundlaget:
”Flere lokale virksomheder kan nyde godt af et tættere samarbejde med jobcentret. Særligt de nystartede og mindre virksomheder, som jo ikke har en stab med HR-ekspertise. I dag har de kun sporadisk viden om rÃ¥dgivning og konkret service hos jobcentret.”
Konkret vil jobcenteret pÃ¥ baggrund af undersøgelsen tage en række initiativer for at styrke samarbejdet – heriblandt lanceringen af en ny hjemmeside, samt udgive et nyhedsbrev, som skal informere virksomheder og borgere om jobcentrets ydelser.
Kilde: Syddjurs Kommune
sof