I dag kan du se, hvem der er blevet studenter på Grenaa Gymnasium, har fået legater og endvidere rektors tale ved dimissionen:
Legatmodtagere fra Grenaa Gymnasium 2010
Blichfelds legat
Et legat fra 1736 indstiftet af hører ved Grenaa Latinskole Frands Knudsen Blichfeld.
Det oprindelige formÃ¥l var ”til indkøb af klæder og undertøj” - og det blev derfor kaldt
”skjortelegatet”. Nu som det fornemste legat til en elev, der har vist en helt ekstraordinær god skoleholdning.
Gives i år til Nils Rungholm Jensen, 3.uk
Sparekassen Østjylland
Legatet gives til en elev som på en særdeles positiv måde har bidraget til at fremme aktiviteter der har til formål at skabe socialt sammenhold og fælles oplevelser for eleverne på Grenaa Gymnasium.
Legatmodtageren vælges af rektor ved Grenaa Gymnasium efter indstilling fra lærerne i aktivitetsudvalget. Legatet omtales som ”Aktivitetslegatet”
Gives i år til Emil Kristensen, 3.t
Nordea
Studiepris fra Nordea, der gives til en elev, som har ydet en særlig påskønnelsesværdig indsats og har været et godt eksempel for skolens øvrige elever.
Uddeles af en repræsentant for Nordea.
Gives i år til Maria Kaihøj Albæk, 3.t
BASF – kemilegat
Indstiftet af BASF og gives til en elev, der har gjort en fremragende indsats i kemi.
Gives i år til Philip Therkildsen, 3.yz
Johannes Hoffmeyers Mindelegat
Et legat, der bestyres af skolens historielærere og rektor, til minde om skolens første rektor, der gives til en elev, der ”med respekt for andres meninger i usædvanlig grad har gjort en indsats for skolen, der rækker ud over det snævert faglige.”
Gives i år til Flemming Gøtterf Hansen, 2.p
Sparekassen Djurslands Legat
Gives til en elev der igennem hele sit studium ved Grenaa Gymnasium har udvist stor flid og omhu og derfor har opnået et resultat der er særdeles tilfredsstillende for eleven.
Gives i år til Kristian Ribberholt Sørensen, 2.q
Skolebestyrelsens tak for godt arbejde
Gives for et aktivt og flot arbejde for eleverne i Grenaa Gymnasiums bestyrelse
Gives i år til Trine Hald Thøgersen, 3.xs
HÃ¥ndværkerlegatet – 3 stykker
Et legat indstiftet af skolens håndværkere og som gives til elever, der har gjort en ekstraordinær indsats. Dette kan både være fagligt som socialt.
1) For en ekstraordinær høj arbejdsindsats og vedholdenhed: Mads Arnkil Jørgensen, 2.p
2) For en ekstraordinær høj arbejdsindsats og social omtanke: Rikke Møller Feldbæk, 3.xs
3) For at være en rigtig god kammerat og altid være parat til at hjælpe andre: Nadia Ziab El-Ziab, 3.yz
Dimissionstale 2010
Kære studenter
Tillykke med huen!
Tillykke til jer og til jeres forældre!
Tillykke med et veloverstået kapitel i jeres liv.
Tiden i gymnasiet og i hf er i litteraturen og i virkeligheden en tid præget af markant personlig forandring, udvikling og omvæltning.
Jeg er sikker på at I vil vide hvad jeg mener, hvis I sender en hurtig tanke tilbage til jeres egen første skoledag på Grenaa Gymnasium.
Det er lang, lang tid siden: op til flere år! De er gået - og I er et helt andet sted.
Normalt kan verden omkring jer slet ikke matche dette omkalfatrende udviklingstempo. Det er derfor forældre til gymnasie-elever så forbløffende ofte muterer til de rene oldsager på disse år.
Men i år er det anderledes: For én gangs skyld skal I som nybagte studenter videre i en verden, der er forandret i næsten frygtindgydende grad i forhold til dengang I begyndte på skolen.
Det var dengang det danske samfund stadig red pÃ¥ kammen af en prægtigt skummende bølge af kraftfuld økonomisk højkonjunktur, sÃ¥ horisonten forsvandt bag et ocean af muligheder.Â
Det var dengang vi havde en finansminister der kunne spøge med at landet lige om lidt ville være så formuende at vi kunne købe verden.
SÃ¥ kom finanskrisen!
Alene sidste år, i 2009, forsvandt der 200.000 job i Danmark og det komfortable overskud på det offentlige regnskab blev forvandlet til et underskud på 90 mia. kr..
Politisk er dagsordenen også vendt op og ned.
Kontraktpolitik, skattestop og værdipolitik satte ikke bare dagsordenen, da I begyndte pÃ¥ GG – men havde karakter af fasttømrede politiske lovmæssigheder – uanset om man sad i regering eller var i opposition.
Nu siger frontberetningen taktisk tilbagetog på alle fronter.
På samme vis er jagten på de kernedanske, moralske værdier på retur. Farcen om forbuddet mod de ikke-eksisterende burkaer, viser tendensen klart og tydeligt.
Det politiske projekt er lagt i mølpose - økonomien er i fokus.
SpørgsmÃ¥let er:”to be or not to be”.
Eller på dansk: Skal vi arbejde eller skal vi spare os ud af krisen?
Uanset hvad - kommer jeres generation til at mærke det helt kontant: 12 minutters arbejde mere om dagen, kortere studietider, mindre i SU – og hvad ved jeg!
Det er en barsk verden I er på vej ud i. Det kan ingen bortforklare.
Men: Jeres personlige udvikling, jeres kompetencer og jeres eksamen kan ingen tage fra jer.
Jeres uddannelse bunder i et menneskesyn, der bygger pÃ¥ grundlæggende humanistiske værdier - pÃ¥ tro pÃ¥ mennesket – pÃ¥ tro pÃ¥, at I bÃ¥de kan og vil selv.
At tænke selv er mÃ¥let og midlet – ikke fundamentalisme, hvor systemets moral og regler styrer alt.
Sociologen Ole Bjerg har i bogen ”Etik uden moral” argumenteret for at tilværelsen er blevet sÃ¥ kompliceret og flertydig, at moralen ikke længere slÃ¥r til som det kompas, der skal sikre den rette kurs.
Hvis man fx hele tiden holder børn under opsyn, og de hele tiden forventer at blive fortalt, hvad de skal gøre, sÃ¥ outsourcer børnene deres etiske ansvar til forældrene. Børnene tænker: ”Jeg behøver jo ikke selv tjekke det her, for de gør mor og far alligevel”.
Men hvis man vælger den modsatte strategi og ikke kontrollerer dem hele tiden, kan det være at de tager ansvaret på sig og udvikler en sans for, hvad der er godt og skidt at gøre i forskellige situationer.
I stedet for at stole på faste regler bør individet derfor handle ud fra sin etiske og medmenneskelige sans.
Og nu bliver det lidt svært: Denne etiske sans kan i modsætning til moralen ikke formaliseres, men kan kun udfolde sig i praksis – og forudsætter, at man er bevidst om samfundets mange og ofte modstridende værdisfærer.
Det klassiske eksempel på afsporet etik og moral er Zygmunt Baumans analyse af Holocoast. Forudsætningen for denne største menneskelige og etiske katastrofe i vor tid er, at det lykkedes nazisterne at suspendere den naturlige etiske impuls hos mange mennesker.
Det gjorde man bl. a. ved at lave et stort bureaukrati, hvor der procedurer for alt, så den enkelte bureaukrat kunne slå sin egen dømmekraft fra og give sig hen til reglerne. Og dermed fraskrev man sig det personlige ansvar.
Derfor er det så uhyre vigtigt at frigøre det potentiale alle har for at vide, hvad der er godt og skidt i forskellige situationer.
At vise et andet menneske tillid vækker det etiske potentiale.
Det er ikke sÃ¥ indviklet som det mÃ¥ske lyder. Tænk blot pÃ¥ GG som Globalt Gymnasium – tænk pÃ¥ den kulturelle mangfoldighed I møder hver eneste dag pÃ¥ skolen - eller nÃ¥r I har været ude i verden. I dag er det at gÃ¥ pÃ¥ Grenaa Gymnasium ensbetydende med et dagligt kulturmøde, hvor forskelle i synspunkter og værdier er en del af hverdagen - og som skal tackles med forstÃ¥else og tolerance.
Det har I vist i praksis, at I kan. I har vist rettidig omhu og levet op til de tre grundlæggende værdier, skolens bestyrelse har valgt som pejlemærker: gensidig respekt, faglighed og refleksion.
I udfolder skoleværdierne etisk og situationsbestemt og dermed har I givet jeres bidrag til at gøre en god skole endnu bedre!
Og hvad har skolen så givet jer?
I har lært at arbejde i dybden med jeres fag, men I har også lært at se et fagligt område fra forskellige vinkler. I er på ingen måde, mekaniske eller reproducerende i jeres tilgang. I er blevet opdraget med at kunne arbejde selvstændigt og tage kritisk stilling til problemfelter. I er både naturvidenskabelige, humanistiske, samfundsvidenskabelige og kreative i forskelligt mål.
I har udfoldet og videreudviklet jeres almene, personlige og ikke mindst jeres sociale kompetencer..
Det har i gjort i undervisningen, men også i alle mulige andre sammenhænge: kor, musical, kabaret, Olympos, Fredagscafé-udvalget, kulturudvalget, Operation Dagsværk, Elevrådet, Aktivitetsudvalget, Åben Scene, Klimadagen, fællestimer, formiddagsamlinger, Simon og Tobias osv. osv.
Kort sagt: I har taget livtag med alskens opgaver: Små og store, faglige såvel som menneskelige, sociale som personlige, åndelige, intellektuelle og kropslige.
Ting er slÃ¥et fejl, luftkasteller er fordampet, I har været kørt fast, det har været drøjt og utaknemmeligt slidsomt - men der har ogsÃ¥ været befriende gennembrud, hvor arbejdet med stoffet er lykkedes og har Ã¥bnet vejen for ny viden.Â
Det er jeres individualitet, fællesskab, humør og entusiasme, der gør en forskel – hvad enten det handler om den fremtid I nu har lagt bag jer - eller den mere usikre, der ligger foran jer.
Derfor står i godt rustet til at navigere i en kompliceret, udfordrende og spændende, global verden.
Det får så være, at tiden bliver lidt koldere her i vores afkrog af den globale verden til at begynde med, men hvis jeg kender jer ret, skal I nu nok få gang i lufferne og få verden på ret køl igen.
Og! Som I sidder der lige foran min talerstol og udstråler glæde, selvsikkerhed og optimisme, er det nu meget svært at forestille sig, at jeres fremtid kan blive andet end lys og lykkelig.
Man får lyst til at tage klaphatten på, slænge vuvuzelaen - for munden og blæse jer et stykke!
Fløjt bare kampen i gang. I er sikre vindere!
Med disse ord dimitterer jeg årgang 2010 fra Grenaa Gymnasium.
Ole Fjord
Kilde: Jannie Vestergaard
sof