Benno Blæsild, direktør for Fregatten Jylland og formand for Allingåbro Håndværker - og borgerforening, flyttede til Allingåbro for fem år siden med sin familie. Han roser her Norddjurs Kommunes initiativ.
 Borgmester Jan Petersen lægger velkomstmåtte ved Rådhuset i Grenaa.
|
Det er kun få år siden, at Benno Blæsild på egen krop oplevede, hvordan det er at etablere sig i et nyt lokalsamfund.
Norddjurs Kommunes nye kampagne ”Værtens bedste velkomst” kredser om, hvordan bÃ¥de kommune og borgere i Norddjurs bliver bedre til at byde nye indbyggere velkommen.
Det er noget, Benno Blæsild også har gjort sig tanker om. Som en del af kampagnen er 150.000 kroner sat på højkant til de fem bedste ideer til, hvordan man kan byde tilflyttere til kommunen velkommen.
Benno Blæsilds ide, som måske kan inspirere andre, handler om måske det mest sociale af alt: Måltidet:
”Jeg har tænkt en del over, at hverdagen for f.eks. travle børnefamilier med to jobs og transporttid til og fra arbejde ofte ikke levner tid til at forpligte sig i foreningslivet.
Generelforsamlinger, aftenmøder og andre faste arrangementer er der ikke altid overskud til. Behovet for at lære sit nye lokalsamfund at kende er ikke mindre af den grund.
Ugentlige eller mÃ¥nedlige fællesspisninger, hvor man kan tilmelde sig fra gang til gang, kan være en nem og uforpligtende mÃ¥de at skabe et fællesskab pÃ¥”, forklarer han.
Benno Blæsild og hans kone Bettina Buhl–Blæsild er sÃ¥ langt i deres overvejelser om en fællesspisning i AllingÃ¥bro, at de har kontakt til AllingÃ¥bro Bed & Breakfast om et muligt samarbejde.
Benno Blæsild, som pÃ¥ mange mÃ¥der har engageret sig i det lokale liv i Norddjurs’ landdistrikter, er begejstret for Norddjurs Kommunes nye kampagne. Især ideen om dørmÃ¥tterne, som i midten af august blev lagt ud ved butikker, kommunale bygninger, biblioteker og mange andre steder, fanger mÃ¥lgruppen, mener han.
”DørmÃ¥tterne fik ogsÃ¥ min opmærksomhed. Det er en effektiv og nem mÃ¥de at skabe opmærksomhed pÃ¥. Og det bliver lagt mærke til, fordi mÃ¥tterne er i bybilledet, hvor folk færdes”, siger han.
Den slags utraditionelle metoder er vejen frem, mener direktøren for Fregatten Jylland, som på sin egen arbejdsplads har oplevet, at man er nødt til at konkurrere benhårdt om opmærksomheden fra kunderne.
”Norddjurs Kommune bliver ogsÃ¥ nødt til at være mere fremme i skoene og rÃ¥be højt for at gøre opmærksom pÃ¥, at vores omrÃ¥de rummer mange muligheder for tilflyttere. Her er høj herlighedsværdi, vi ligger midt i et stort vækstomrÃ¥de og tilbuddene er mange til bÃ¥de børn og voksne”, siger Benno Blæsild.
Han købte i sin tid sit hus i Allingåbro, fordi det ville blive en god ramme for hans og familiens liv. Ikke for at tjene på en eventuel friværdi.
Med den økonomiske krise og et boligmarked, som er gået adskillige gear ned siden årene med store prisstigninger, bør Norddjurs gribe chancen, mener han:
”Vi skal udnytte muligheden til at fortælle, at pÃ¥ Djursland findes masser af boliger med stor herlighedsværdi til priser, som er til at betale. Et hus er et hjem, ikke et investeringsobjekt.
Det er ved at gÃ¥ op for flere og flere”.
Man kan læse mere om kampagnen ”Værtens bedste velkomst” pÃ¥
www.norddjurs.dk og på Facebook kan man søge på "Gæstfri Norddjurs". Der kan indsendes gode ideer til konkurrencen til Norddjurs Kommunen til og med d. 5. september 2011.
Læs mere om kampagnen her:
www.norddjurs.dk/Det-gode-v%c3%a6rtskab.5040.aspx
Kilde: Indsendt af Kirsten Helby, Udviklingskonsulent i Norddjurs Kommune d. 25. august.
/Bjarke.