Ny hotline skal gøre det nemmere at betjene sig selv. Der er hjælp at hente for borgere, der går i stå i selvbetjeningen. Syv kommuner er gået sammen om at tilbyde borgerne telefonisk hjælp til digital selvbetjening udenfor Borgerservices normale åbningstid.
Hotlinen har telefonnummer 70 20 00 00 og kan kontakters søndag til torsdag mellem kl. 18.30 og 22.
 Hotline til Digital Selvbetjening.
|
Borgerne kan i dag betjene sig selv på nettet og kommunikere digitalt med det offentlige på en lang række områder. Disse muligheder gør at borgerne hurtigt, nemt og på alle tider af døgnet kan betjene sig selv. Digital selvbetjening er et centralt værktøj i arbejdet på at anvende ressourcerne dér hvor der er allermest brug for dem. En anmeldelse af flytning er op til 30 gange dyrere, når borgerne møder op personligt, end når de betjener sig selv på nettet. Hvis en stor del af borgerne betjener sig selv vil der være ekstra ressourcer til at betjene dem der har særligt brug for hjælp.
Folketinget har besluttet at det, frem mod 2015, bliver obligatorisk for borgerne at benytte en række digitale løsninger.
Det er derfor vigtigt at borgerne får den hjælp de har brug for så de kan benytte de digitale løsninger. Siden d. 3. december har medarbejdere fra borgerservice derfor siddet klar søndag til torsdag mellem kl. 18.30 og 22 for at hjælpe de borgere, der har oplevet problemer med digital selvbetjening udenfor borgerservices normale åbningstid.
Hotlinens formål er at yde hjælp til selvhjælp, så borgerne kan benytte de digitale løsninger. Borgerne kan således ikke få hjælp til specifik sagsbehandling eller få oplysning om status på en given sag.
Jan Petersen, borgmester i Norddjurs Kommune, glæder sig over den nye hotline og sagde fornylig: ”Den er et godt eksempel pÃ¥, at det er muligt bÃ¥de at udvise rigtig god service overfor borgerne og samtidig bruge vores ressourcer bedst muligt. Jeg er stolt af, at det er lykkedes at fÃ¥ helt konkrete og borgernære resultater ud af et stort tværkommunalt initiativ som "Business Region Aarhus", der viser, at vi hver især kan se os selv i en større sammenhæng og at vi pÃ¥ den mÃ¥de evner at vise rigtig god service overfor borgerne i fællesskab”.
Samarbejdet om en fælles hotline er opstået som en del af Borgerservice samarbejdet i Business Region Aarhus. Aarhus, Skanderborg, Syddjurs, Norddjurs, Odder, Favrskov og Silkeborg Kommune deltager i projektet.
Hotline er et pilotprojekt der løber frem til 1. december 2013. Det skal herefter vurderes om hotlinen skal gøres permanent.
Fakta om Hotline-projektet:
- Hotlinen kan kontaktes søndag til torsdag mellem kl. 18:30 og 22 på telefonnummeret 70 20 00 00.
- Hotlinen er bemandet af et tværkommunalt team bestående af 19 borgerservice medarbejdere.
- Hotlinen er et pilotprojekt som løber frem til 1. december 2013.
- Hotlinen hjælper borgerne med generel info på kommunernes hjemmesider og vejledning om benyttelsen af konkrete selvbetjeningsløsninger.
- Hotlinen kan ikke tilbyde konkret sagsbehandling eller oplyse om status på en sag.
Fakta om samarbejdet:
- De samarbejdende kommuner dækker sammenlagt omkring 600.000 borgere.
- Borgerservice-samarbejdet i Business Region Aarhus har tidligere resulteret i en fælles international velkomstpakke.
- Samarbejdet har herudover ledt til fælles sprogundervisning af medarbejdere på tværs af kommunegrænser og en fælles engelsk hjemmeside (www.businessregionaarhus.com) hvor internationale borgere kan finde relevant information om den østjyske region og kommunerne.
Du kan få yderligere oplysninger hér:
Leder for Borgerservice, Norddjurs Kommune Morten Mygind, morm@norddjurs.dk, tlf. direkte: 89591901.
Projektleder, Borgerservice, Aarhus Kommune Torben Glock, tgl@aarhus.dk, tlf. direkte: 89405003.
Kilde: Fuldmægtig Hanne Maarup Johansen, direktionssekretariatet i Norddjurs Kommune.
/Bjarke.